NU 420 : Medical-Surgical Nursing 3

القسم العلمي

كلية التمريض

البرنامج الدراسي

بكالوريوس في علوم التمريض

نوع المقرر

إجباري

الوحدات

04

الاسبقيات

NU 323

نظرة عامة

يتناول هذا المقرر الدراسي المفاهيم والمبادئ ورعاية المرضى البالغين الذين يعانون من حالات جراحية طبية شائعة في سلسلة الأمراض الصحية على وجه التحديد مع مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي والتناسلية.مما يدعم في تزويد الطلاب بالمعرفة والمهارات اللازمة في التقييم وتقديم تدابير إنقاذ الحياة للمرضى في أزمة بيولوجية حادة قد تنشأ داخل أو خارج منطقة المستشفى. كما يتضمن التدريب الأساسي لدعم الحياة.

المخرجات التعليمية المستهدفة من دراسة المقرر

المعرفة والفهم:

1- وصف هياكل ووظائف الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

2- التعرف على الاختبارات التشخيصية المختلفة المستخدمة لتقييم مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

3- التعرف على عوامل الخطر في تطور مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

4- حصر المظاهر السريرية المختلفة للجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

5- تعريف تمريض الطوارئ والكوارث ومناقشة المبادئ.

المهارات الذهنية:

1- إجراء تقييم تمريضي للمرضى الذين يعانون من مشاكل في الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

2- وضع خطة رعاية تمريضية للمرضى الذين يعانون من مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

3- القيام بالإجراءات التمريضية المختلفة التي يحتاجها المرضى الذين يعانون من مشاكل في الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

4- وصف التدخلات التمريضية المحددة المطبقة على حالات طارئة معينة.

5- تطبيق إجراءات الطوارئ بالتقنيات الصحيحة على الجسم أثناء الكوارث والطوارئ.

المهارات العلمية والمهنية:

1- إجراء تقييم تمريضي للمرضى الذين يعانون من مشاكل في الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

2- وضع خطة رعاية تمريضية للمرضى الذين يعانون من مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

3- القيام بالإجراءات التمريضية المختلفة التي يحتاجها المرضى الذين يعانون من مشاكل في الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

4- وصف التدخلات التمريضية المحددة المطبقة على حالات طارئة معينة.

5- تطبيق إجراءات الطوارئ بالتقنيات الصحيحة وميكانيكا الجسم أثناء الكوارث والطوارئ.

المهارات العامة:

1- التعاون مع الأعضاء الآخرين في فريق الرعاية الصحية فيما يتعلق بالرعاية المقدمة للمريض الذي يعاني من مشاكل الجهاز الهضمي والجهاز البولي التناسلي والجهاز التناسلي.

2- التعرف على أهمية نظام الإحالة.

3- المشاركة في خطة الرعاية مع أعضاء فريق الرعاية الصحية الآخرين.

طرق التعلم والتعليم

• محاضرة / مناقشة.

•النقاش في مجموعة

• تمارين معملية

• عروض تقديمية بالفيديو

• عرض الطريقة امام الطلاب – واعادة عمل الطريقة من قبل الطالب.

طرق التقييم

• الامتحان النصفي 30٪.

• الامتحان العملي 12٪

• الامتحان النهائي 50٪.

• الواجبات / HWs / الاختبارات 8٪.

Course Outline

Care of the patients with Urinary and Renal Disease:

a. Review the anatomy and physiology of the Urinary system

b. Urological assessment and clinical manifestations

c. Common laboratory and diagnostic studies related to Genitourinary system

urinalysis (clean catch urine specimen, 24 -hour urine collection), radiologic exams: KUB, IVP and cystoscopy

Blood tests (serum UREA and serum creatinine, electrolyte, antibody level, renin level, Nursing Skill:

Insertion of Urinary catheterization, both male and female clients (demonstration and return demonstration

d. Common disorders involving the Urinary system: causes, diagnostic tests, medical/surgical and nursing management:

1 UTI (cystitis, urethritis, pyelonephritis, prostatitis), urolithiasis,

2 glomerulonephritis, chronic renal failure, acute renal failure, bladder trauma, renal (kidney) trauma,

3 inflammatory disorders: nephrotic syndrome, hydronephrosis

4 tumors: renal cell carcinoma

5 Vascular disorders: nephrosclerosis,

6 renal failure: acute and chronic renal failure

e. Nursing care and management of client with catheterization and dialysis Nursing Skill:

Return demonstration of Catheterization

ANATOMY AND PHYSIOLOGY OF DIGESTIVE SYSTEM:

a. Gastrointestinal Tract

b. Accessory organs Nursing Skills:

ASSESSMENT to patients with Gastrointestinal problems

Nursing history/Physical assessment

Different diagnostic tests performed to patients with gastrointestinal problems. Nursing Skills

Demonstration of NGT insertion/Feeding

Nursing Care Management to Patients with Gastrointestinal problems.

a. Pathophysiology of the disease, etiology and causes Nursing Skills:

b. Insertion of Nasogastric Tube/Feeding (Return Demonstration)

Medical and Surgical Management to Patients with Gastrointestinal Problems. Nursing Skills:

Insertion of Nasogastric Tube and Feeding (Continuation of Return Demonstration)

Care of patients with Gynecologic Diseases :

1. Review of the Anatomy and Physiology of the Female genital tract

assessment o diagnostic procedures/tools related to reproductive health problems

Nursing care and management of the different gynecologic health problems 2. Basic Gynecology

Physiology of menstruation

dysmenorrhea and PMS

medical and nursing management

2. Gynecologic Endocrinology and Infertility o menopause o amenorrhea

ovulation disorders o hirsutism o Infertility Nursing Skill:

Oral examination of the anatomy and physiology of the female genital tract

4. General gynecological injuries/Abnormal bleeding from the genital tract

· genital prolapse

· retroversion of the uterus

· perineal injuries and lacerations

· urinary incontinence in females

· genito -urinary fistulas

· rectovaginal fistula Nursing Skill

perineal douching/care

5. Gynecological Infections

· acute and chronic PID

· chronic specific pelvic infections

· sexually transmitted diseases

6. Diseases and swelling of the vulva

· classifications and clinical manifestations

· non -neoplastic epithelial disorders

· non -neoplastic and neoplastic vulvar swelling

· cancer of the vulva (VIN - invasive cancer)

7. Tumors of the uterus

· uterine fibroid

· endometriosis

· carcinoma of the cervix (CIN)

· endometrial carcinoma

· choriocarcinoma

8. Benign and malignant swelling of the ovary

· non -neoplastic cysts of the ovary

· benign neoplastic cysts of the ovary

· benign solid ovarian tumors

· malignant ovarian tumors

9. Clinical and operative gynecology

· molecular biology in gynecology

· endoscopy in gynecology

· imaging

· operative gynecology Nursing Skill: Pap smear collection

Basic Concept of Emergency and Disaster Nursing

a. Definition of terms

b. Medical, legal and ethical issues c. Emergency Action Principles d. Triage Nursing Skill: Scene size up, primary and secondary assessment

Basic Life Support

1. Causes of Death

2. Cardiopulmonary Resuscitation

3. Artificial Resuscitation

4. Foreign Body Airway Obstruction Specific Biologic Crisis Situation

a. Shock and Bleeding

b. Traumatic Emergencies Nursing Skills: Head Tilt -Chin lift Maneuver and Jaw Thrust Maneuver Cardiopulmonary Resuscitation (CPR)

Heimlich Maneuver

Abdominal/chest thrusts

1. Common medical emergencies

a. Airway problems

b. Cardiac problems

c. Stroke

d. Seizure

e. Diabetes

2. Technique Bandaging

3. Common Environmental Emergencies

a. Heat emergency

b. Cold emergency

c. Drowning and near drowning Nursing Skill: Technique in Bandaging

Poisoning

1. Ingested

2. Inhaled

3. Injected

4. Absorbed Nursing Skill: Extrication, triaging and tagging

Disaster Nursing:

1. Types of Disaster

2. Disaster Triage Nursing Skill: Methods of transfer

a. Carry

b. Drag

c. Assist to walk

d. Stretcher

Arabic 1 (AR 101)
Biostatistics (ST 101)
Fundamentals of Nursing 1 (NU 112)
Introduction to Nursing (NU 111)
Grammar and Comprehension (EL 101)
Anatomy (AN 111)
ENGLISH 2 (EL 102)
Socio-Anthropology (SO 101)
Physiology (PS 111)
Fundamentals of Nursing 2 (NU 113)
Arabic 2 (AR 102)
Computer (CS 101)
Biochemistry (BC 211)
Health Education (NU 201)
Health Assessment (NU 202)
Maternal & Child Nursing 1 (NU 211)
Speaking & Conversation (EL 201)
Pathophysiology (PT 211)
Microbiology (MB 211)
Composition, Writing & Medical Terminology (EL 202)
General Psychology (PC 211)
Parasitology (PA 211)
Maternal & Child Nursing 2 (NU 213)
Pharmacology for Nurses (NU 221)
SPECIALIZATION1-ICU (NU321-ICU)
Nursing Ethics (NU 312)
Related Learning Experience 3-OT (NU322-OT)
Related Learning Experience 3-MN (NU322-MN)
Related Learning Experience 3-ICU (NU322-ICU)
Related Learning Experience 3-GN (NU322-GN)
SPECIALIZATION1-OT (NU321-OT)
SPECIALIZATION1-MN (NU321-MN)
SPECIALIZATION1-GN (NU321-GN)
Nutrition (NU 311)
Mental Health (NU 310)
Medical-Surgical Nursing 1 (NU 320)
Related Learning Experience 4-MN (NU325-MN)
Related Learning Experience 4-OT (NU325-OT)
Nursing Research 1 (NU 300)
Related Learning Experience 4-ICU (NU325-ICU)
Related Learning Experience 4-GN (NU325-GN)
SPECIALIZATION2-MN (NU324-MN)
Community Health Nursing (NU 313)
Medical-Surgical Nursing 2 (NU 323)
SPECIALIZATION2-OT (NU324-OT)
SPECIALIZATION2-ICU (NU324-ICU)
SPECIALIZATION2-GN (NU324-GN)
SPECIALIZATION3-GN (NU423-GN)
SPECIALIZATION3-ICU (NU423-ICU)
SPECIALIZATION3-MN (NU423-MN)
SPECIALIZATION3-OT (NU423-OT)
Related Learning Experience 5-GN (NU424-GN)
Related Learning Experience 5-ICU (NU424-ICU)
Related Learning Experience 5-MN (NU424-MN)
Nursing Research 2 (NU 400)
Medical-Surgical Nursing 3 (NU 420)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-MN (NU425-MN)
Nursing Reports (NU 401)
Nursing Leadership (NU 410)
Related Learning Experience 6-OT (NU426-OT)
Related Learning Experience 6-MN (NU426-MN)
Related Learning Experience 6-ICU (NU426-ICU)
Related Learning Experience 6-GN (NU426-GN)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-OT (NU425-OT)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-ICU (NU425-ICU)
INTENSIVE NURSING PRACTICE-GN (NU425-GN)
Medical-Surgical Nursing 4 (NU 421)